1980 Kunnallinen Viikkolehti

Kunnallinen Viikkolehti 9.12.1980
Kirjallisuus ja taide
toimittajaa ei mainittu

TOIVO ANTTILA
70 V. NÄYTTELY

Auran kunnantalon kokoustilat ovat 6-14.12.1980 Toivo Anttilan juhlanäyttelylle pyhitetyt. Toivo Anttila on auralainen, mutta käynyt muualla syntymässä. Kaikki tuntevat tämän pienehkön miehen, jonka askelet ovat vipeltäneet maan kamaralla 70 vuotta. Edelleenkin niissä askelissa on kiirehtämisen maku, sillä Toivo haluaa ennättää mahdollisimman moneen paikkaan. Niissä askelissa on nuorekkuutta. Topi ei tunne vanhuutta, sillä se on vain vuosien määrä. Hän elää sykäyksittäin tapahtumasta toiseen, tunnelmasta seuraavaan. Hän on etsijä.

Topin vuosikymmeniin mahtuu paljon. Sinne mahtuu kovaa työtä, pettymyksiä, ja ilonhetkiä – kuten meille kaikille. Yleissummana Topin elämässä on onnenviivan tajuaminen. Elämän sopusuhtaisuuden löytyminen. Topi on eläkeläinen, vaikka sitä ei hevin uskoisi. Hän on ollut sitä jo viimeiset viisi vuotta. Aika on mitattu hänen valokuvausammattinsa päättymisestä.

Nyt Topi elää. Hän on harrastustensa ja liikkumisensa herra. Kaitafilmaus ja kuvataiteet. Ne ovat hänen tämänhetkisen elämänsä kiintopisteitä.

Kuten olemme viime viikkoina lukeneet, Topi on ollut monessa mukana. Siispä siitä ei enempää. Menkäämme katsastamaan tätä hänen juhlanäyttelyään. Se on Topin ratkaisu syntymäpäivän viettoon. Paras ratkaisu. Toivo Anttilan juhlanäyttely koostuu 30 teoksesta. Maalauksista, veistoksista, grafiikasta ja kahdesta valokuvasta. Kokoelma on eräänlainen läpileikkaus Anttilan taiteesta. Mukana on 40-luvun tuotantoa ja siitä eteenpäin tähän saakka. ”Veneitä paketissa” on maalaus, joka on valmistunut vuonna 1942. Se on talvinen kaupunkikuvaus, jossa on tuon ajan koulukunnallinen tekninen leima. Teos on aikoinaan käynyt lukuisissa näyttelyissä. Se oli myös Göteborgissa yhdessä Syrjämän maalausten kanssa. Matkalla Syrjämän teokset tuhoutuivat ja Anttilan maalaukseenkin tuli vaurioita. Pienet murtumat kertovat tänään tuosta ajasta.

”Sotilasteltta” on kuvattu sota-aikana. Siinä on tuolloisen hetken tunnelma saaristosta. Kuvaan liittyy enemmän kuin se esittää. Siihen liittyy odotusta, tarkkailua – jännitystäkin.

”Metsätie” ja ”Metsäpolku” ovat uutta tuotantoa. Kun tarkastelee Anttilan varhaisia maalauksia ja näitä uusia niin huomaa selkeänä ajan muutoksen väreissä ja tavassa käsitellä aihetta. Varhaisimmassa niin asetelma- kuin maisemakuvissakin Anttilan sivellin on pieniin värivivahteisiin vihkiytynyt.

Uusimmassa tuotannossaan Anttila hehkuttaa värejä voimallisesti ja siveltimenvedot ovat selkeästi nähtävissä. Edellä mainituissa maalauksissa voimakas vihreä muotouttaa kuvan kerronnan. Anttila ei käytä työskentelyssään ohentimia, vaan hänen värinsä loistavat paksuina kerroksina kankaan pinnalla. ”Metsolan koski” on myös uutta tuotantoa. Se on vahva rytmiltään ja voimakas tekotavaltaan.

Grafiikan alueella Anttila on monipuolinen. ”Elämän ja kuoleman kilpa” on mystinen kuvaus sodan jälkeiseltä ajalta. Kaukaa lähestyy ihmiskunnan juna. Sota on takana ristien muodossa. Maailman tapahtumissa on uusien selkkausten pelko. Junan edessä radalla on valkoinen olento, joka koettaa pysäyttää ihmiskunnan junan ennen kuilua. Pienessä kuvassa on vaikuttavaa tunnelmaa. ”Maaliskuu” on sinertäväsävyinen grafiikka. Aita ja lumi. Pienet detaljit, mutta juuri siinä on työn ilmaisun avaruus.

Veistoksista voisi mainita vaikkapa ”Lähtöhuudon”. Messinkinen leikkimielinen lintu – vähän pöyhkeilevästi pää koholla. ”Adam ja Eeva” ovat toimineet myös Anttilan filmien mannekiineina. Samoin ”oma kuva”. Veistoksissa on pelkistettyä muototajua. Lisäksi näyttelyssä on kaksi valokuvaa ”Metso” ja ”Nuori sarvipöllö”.

Toivo Anttilnan näyttely on kiinnostava vuosikymmenien kuva tuosta monipuolisesta auralaisesta. Se on yksi osa hänen elämänsä monilukuisista vivahteista. Käykää tutustumassa Topiin ja Topin taiteeseen. Näyttely on avoinna seuraavasti: Arkisin kello 10-18 ja sunnuntaina 12-20.